طرح سرباز بسیجی چگونه است ؟
نوشته شده توسط : nezamevazifee

طرح سرباز بسیجی چگونه است ؟

 

مشمولین عزیز در این مقاله در خصوص طر سربازی بسیجی و اینکه چرا این طرح در مجلس مطرح شده است این طرح هم‌اکنون در کمیسیون امنیت ملی است و قرار است با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان ستادکل نیروهای مسلح و مجلس شورای اسلامی بررسی شود. همچنین این طرح به گفته نمایندگان مجلس به‌ تازگی به مرکز پژوهش‌ ها ارسال شده تا نظرات کارشناسی خود را ارائه کنند و پس از آن موضوع به امضای نمایندگان مجلس برسد.

این اولین‌‌باری نیست که تغییر شیوه سربازی در دستور کار متولیان امر قرار می‌گیرد. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سال ۹۲ نیز با انتشار گزارشی پیش‌بینی ۷ مدل جایگزین سربازی را ارائه کرد. این مرکز با اشاره به مشکلات متعدد خدمت سربازی در کشور، از میان ۷ مورد اشاره شده دو الگوی خدمت علمی - تخصصی و خدمت داوطلبانه - بسیجی چابک به‌دلیل ظرفیت بالای بهره‌وری را مورد تاکید قرار داد. براساس طرح مرکز پژوهش‌ها در سال ۹۲، الگوی سربازی حرفه‌ای، الگوی سربازی داوطلبی- بسیجی چابک، الگوی سربازی علمی-تخصصی، الگوی خرید خدمت هدفمند، الگوی خدمت سربازی یک ساله در دوران صلح، الگوی تلفیقی چندجانبه هدفمند و الگو و مدل حاکم کنونی به‌عنوان مدل‌های جایگزین سربازی درنظر گرفته شده بود. طرح مذکور همان زمان درحد «۷ مدل پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس برای جایگزین سربازی» باقی ماند. تیرماه سال ۹۵ نیز به‌دنبال درگذشت ۱۳ تن از سربازان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حادثه تصادف اتوبوس در نی‌ریز استان فارس، یک باردیگر بحث تغییر شیوه سربازی مطرح شد. درهمین راستا بومی‌شدن سربازی به این معنا که هر سرباز در استان محل زندگی‌اش خدمت کند، پیشنهاد  شد.دوستان عزیز همراه سایت نظام وظیفه اگر سوالاتی در خصوص سرباز بسیجی و ... داشته باشید میتوانید با ارتباط با مشاوران سامانه صدای مشاور تمامی سوالات خود را مطرح کرده و از راهنمایی و تجربه این مشاوران بهره مند شوید.

 

 

    ,,,,,,,,,        

 "سامانه مشاوره تلفنی نظام وظیفه"

 مشاوره دهنده تخصصی خدمت سربازی

برای تماس با مشاورین ما کافیست  از تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره 9099071611 

و از موبایل همراه اول با شماره 99225595 تماس حاصل فرمایید

تماس از صبح تا 12 شب

حتی ایام تعطیل 

,,,,,,,,

 




معدود کشورهایی هستند که خدمت اجباری آنها بیش از یک سال است که این شیوه اجرای خدمت سربازی مشکلات عدیده‌ای را به همراه دارد. برای مثال امروزه بیشترین پرونده‌ در سازمان قضایی نیروهای مسلح مربوط به فرار از خدمت سربازی است. ابوترابی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکلات و اجرای بهتر خدمت نظام وظیفه، طرحی را پیشنهاد کرده‌است که بر مبنای آن خدمت سربازی به‌صورت «داوطلب بسیجی: اجرا شود که مشابه این طرح هم‌اکنون توسط سپاه در مرزهای کشور در حال اجرا است. در این طرح سپاه در استان‌های سیستان و بلوچستان و برخی استان‌های غربی از مردم بومی منطقه به‌عنوان نیروی داوطلب بسیجی برای تامین امنیت مرزها استفاده می‌کند.


 

تبدیل سربازی به حرفه‌آموزی

همزمان یحیی کمالی‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در تشریح این طرح با بیان اینکه طرح جدید با هدف تبدیل سربازی به حرفه‌آموزی تهیه شده است، گفت: در طرح جدید مجلس برای سربازی، سرباز دو سال خدمت می‌کند و غالبا کار او نگهبانی و مسائل رزمی‌ است.در طرح جدید به‌دنبال آن هستیم که در کنار این مسائل رزمی آموزش حرفه و حرفه‌آموزی دنبال شود.


 

نحوه محاسبه کسری خدمت بسیج


میزان مدت مدتی که بابت فعالیت فرد مشمول در بسیج از خدمت سربازیش کسر می شود در حالات زیر بررسی می شود:

-اگر فرد مشمول دارای سابقه مسئولیت فرماندهی حوزه، عضو شورای حوزه و یا فرماندهی واحد مقاومت بسیج باشد، بابت هر سال فعالیت مستمر حداکثر مدت سه ماه کسر خدمت بسیج به وی تعلق می گیرد.


-اگر فرد مشمول دارای سابقه عضویت در شورای واحد مقاومت باشد، به ازای هر سال فعالیت مستمر حداکثر دو ماه کسر خدمت به وی تعلق می گیرد .


-اگر فرد مشمول دارای سابقه بسیج فعال در رده های مقاومت بسیج باشد، یعنی در برنامه های حفظ و انسجام و فعالیت ها و ماموریت های محوله به طور منظم شرکت کرده باشد، ‌بابت هر سال فعالیت مستمر مدت ۴۵ روز از خدمت سربازیش کسر خواهد شد.







نحوه گرفتن کسری خدمت بسیج

فرد مشمول جهت اخذ کسری بسیج سربازی باید در مرحله اول دفترچه اعزام به خدمت خود را ارسال نماید. پس از دریافت برگ سبز یا همان برگه اعزام به خدمت باید جهت اخذ کسری خدمت بسیج مراحل زیر را انجام دهد.

  •     ابتدا به حوزه مقاومتی که در آنجا دارای سابقه بسیج است مراجعه می نماید
  •     مراجعه به نیروی انسانی حوزه مقاومت و بررسی پرونده و سوابق فعالیت فرد در بسیج
  •     دریافت و تکمیل فرم سابقه بسیج بابت کسری خدمت سربازی (فرم شماره ۶)
  •     تایید فرم توسط حوزه مقاومت بسیج و ارسال به ناحیه مقاومت
  •     تایید فرم توسط ناحیه مقاومت بسیج و ارسال به سپاه استان
  •     تایید سوابق بسیج و دریافت فرم کسری خدمت بسیج

 





طرح پیشنهادی مجلس

مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکلات و اجرای بهتر خدمت نظام وظیفه، طرحی را پیشنهاد کرده‌است که بر مبنای آن خدمت سربازی به صورت "داوطلب بسیجی" اجرا شود که مشابه این طرح هم اکنون توسط سپاه در مرزهای کشور در حال اجرا است. در این طرح سپاه در استان‌های سیستان و بلوچستان و برخی استان‌های غربی از مردم بومی منطقه به عنوان نیروی داوطلب بسیجی برای تامین امنیت مرزها استفاده می‌کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: بر اساس طرح جدید مجلس که با الگو گیری از تجربیات سپاه در مناطق مرزی تدوین شده است، سربازی به صورت داوطلب و حرفه‌ای در می‌آید و می‌تواند تا 5 سال به طول بیانجامد. البته کسانی که می‌خواهند در دستگاه‌های دولتی استخدام شوند و سربازی هم نروند، می‌بایست سه برابر مبلغی را که ستاد کل نیروهای مسلح  برای یک سرباز هزینه می‌کند، پرداخت کنند.

 

 

 

 اساس وضعیت نظام وظیفه به 6 دسته تقسیم می شوند

1. كشورهايی كه سربازی اجباري ندارند مثل آرزانتین، کانادا، امارات، امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا، مقدونیه، کویت و آلمان. (123 کشور، 61%)
2. کشورهایی که سربازی اجباری یک سال و یا کمتر دارند مانند فنلاند، آذربایجان، اتریش روسیه، تایوان ، ترکیه و سوئیس.  (24 كشور، 11%)
3. کشورهایی که صرفا در امور مدنی یا به صورت  نظامی غیر مسلح سربازی دارند مثل آنگولا، اسپانیا و قبرس.(7 كشور، 4%)
4. کشورهای که سربازی انتخابی دارند مانند اندونزی، تایلند، مالزی و سنگال .(14 كشور، 7%)    
5. اسامی کشورهایی که از ترکیب نیروهای داوطلب و اجباری استفاده می‌کنند مانند رژیم اشغالگر قدس، ساحل عاج، سنگاپور، سودان، فیلیپین، کره جنوبی، کلمبیا، گرجستان، گابون، مالی و موریتانی. (15 کشور،8%)
6. کشورهایی که سربازی اجباری 18ماه و یا بیشتر، غیر انتخابی و همراه با به کار گیری در امور عملیاتی نظامی دارند به مانند جمهوری اسلامی ایران، ارمنستان، کره شمالی و مصر. (17 كشور،9%)

 

منبع:طرح سرباز بسیجی چگونه است ؟

 

 

 

کد سخا - استخدام وزارت دفاع -اعزام به خدمت -سهمیه ایثارگران در کنکور 98 -پیام آوران بهداشت -استخدامی نیروی انتظامی 98 -قیمت خرید خدمت سربازی-معافیت پزشکی چشم -استعلام آنلاین کارت پایان خدمت -حقوق سربازان در سال 98 -حقوق ایثارگران چقدر است -نتایج میانجیگری -ثبت نام سرباز معلم 98 -حقوق سربازان -مدت خدمت سربازی در سال 98 -سایت ثبت نام سرباز معلم -کد رهگیری کارت ایثار ارتش -مزایای کارت ایثارگری -بخشنامه سرباز معلم 98-زمان ثبت نام ازمون استخدامی اموزش و پرورش -کد سخا -استخدام آموزش و پرورش 98  -  امریه سربازی - خرید خدمت سربازی -  زمان برگزاری کنکور ارشد 98 -  دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش 98 -  استخدام نیروی انتظامی -  ثبت نام نیروی انتظامی 98  -  مدت زمان انتظار برای دریافت وام ازدواج - امریه وزارت نیرو - آزمون استخدامی آموزش و پرورش 98  - سرباز معلم استخدامی آموزش و پرورش -امریه - حقوق ایثارگران -زمان ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش 98 - 99 - پیگیری کارت پایاین خدمت -  ثبت نام استخدام آموزش و پرورش 98 - اعزام نیروی کار به کرواسی - خرید سربازی 98 - مدت خدمت سربازی - کنکور 99ایثارگران ارتش شرایط خرید خدمت سربازی - آزمون مشاوران حقوقی 98 - بخشنامه سرباز معلم - کدام بانک زودتر وام ازدواج میدهد پیگیری کارت ایثارگریسامانه سخا نظام وظیفه - لیست پادگان های نیروی زمینی ارتش - خرید خدمت  - خرید سربازی - استخدام نیروی انتظامی با  مدرک لیسانس - کد سخا چیست -دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی -ثبت نام سرباز معلم - کنکور 99 نظام قدیم - استعلام غیبت سربازی -  زمان ثبت نام سرباز معلم 98 - 99 -استعلام محل خدمت سربازی - استعلام کارت پایان خدمت - دریافت کد سخا-قیمت خرید سربازی - انواع معافیت فیت پزشکی چشم-شهریه پرستاری دانشگاه آزاد -پادگان لویزان-دفترچه تکمیل ظرفیت سراسری 97-دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش 97-کد سوابق تحصیلی-خرید خدمت سربازی -کد سخا-امریه سربازی-مدت خدمت سربازی -کارت پایان خدمت-پیگری کارت ایثارگری-شرایط خرید سربازی -امریه-انواع معافیت سربازی- معافیت تحصیلی-حقوق سربازی -دانشگاه افسری بانوان-مهلت خرید خدمت سربازی -خرید بیمه سربازی -استعلام غیبت سربازی-کنکور 99 نظام قدیم _تاریخ اعزام به خدمت لیسانس ها_معاف از رزم گروه ب-خرید خدمت سربازی





:: برچسب‌ها: طرح سرباز بسیجی چگونه است ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: